ראשית כל יש לציין, כי היות ועריכת ברית המילה ביום השמיני זוהי מצוות התורה, כלומר: "חובה הלכתית", לפיכך, הקביעה אם תיערך הברית בזמנה או תדחה מיום השמיני צריכה אף היא להיעשות ממבט "הלכתי".
אך היות ועלינו לוודא לפני הברית, שמצב בריאותו של התינוק אכן תקין, לפיכך, בראש ובראשונה על התינוק להיבדק ע"י מוהל, ובאם מתעורר ספק בקשר לבריאות הילד, או שנמצאת אצל התינוק תופעה הנראית בלתי שגרתית, יישלח להיבדק ע"י רופא שיקבע את מצב בריאותו. לאחר מכן, על המוהל להחליט אם ברית המילה יכולה אכן להיערך ביום השמיני, או שעלינו לדחותה לפי דרישת ההלכה.
אך לזאת למודעי כי כשם שאין לקבוע מצב בריאותו של תינוק חולה אלא ע"פ רופא, כך אין להורים להחליט על עריכת הברית בזמנה, על סמך קביעת רופא בלבד, היות ויש כאן גם את ההיבט ההלכתי (שלא תמיד מתייחס אליו הרופא) השונה לעיתים מהקביעה הרפואית.
דוגמא לכך תשמש צהבת היילודים, אשר לגביה דעת הרופאים שונה מקביעת הפוסקים- ע"פ ההלכה, לגבי הצורך בדחיית הברית
דוגמא נוספת: דרישת ההלכה לגבי תינוק שלקה בדלקת עיניים חריפה והבריא, שיש להמתין שבעה ימים מיום הבראתו, דבר שאינו נדרש ע"י מערכת הרפואה של ימינו, לפיכך עליכם לשאול בחוות דעתו של המוהל- ע"פ ההלכה.
יש לדעת כי ההלכה לעולם לא תקל כנגד דעתה של הרפואה, אלא רק תחמיר כנדרש.