בריאות התינוק קודמת לכל בהלכה היהודית. תינוק הסובל מחוסר דם (אנמיה) משמעותי אסור למולו. אם התינוק הבריא מעצמו ללא טיפול רפואי, מותר למולו מיד עם קביעת הרופא שהוא בריא. לעומת זאת, אם הוא נזקק לטיפול (כמו עירוי דם), עבר החלפת דם, או סבל מחוסר בוויטמין K המלווה בדימומים – חובה להמתין שבעה ימים מלאים (מעת לעת) מהרגע שבו נקבע רפואית שהוא בריא לחלוטין. במקרים של מחלת ההמופיליה (דממת), המילה מותרת כיום רק לאחר הזרקת גורמי קרישה מיוחדים ועל פי הוראות רופא מפורטות, כאשר בשבת ההזרקה תיעשה על ידי עכו"ם (גוי).
שלום לכם, הורים יקרים. אם אתם קוראים את השורות הללו, סביר להניח שאתם נמצאים בימים המרגשים, המורכבים ולעיתים המותחים ביותר בחייכם – הימים הראשונים שלאחר הולדת בנכם הבכור או הרך הנולד שהצטרף למשפחה. השמחה בבית עצומה, הטלפונים לא מפסיקים לצלצל, וההתרגשות לקראת היום השמיני נמצאת בשיאה. אך לעיתים, יחד עם השמחה הגדולה, מתעורר פתאום קושי רפואי שמשנה את התוכניות ומעורר דאגות רבות. במהלך שנותיי הרבות כמוהל מוסמך בשטח, פגשתי מאות זוגות שעמדו בדיוק במקום שבו אתם נמצאים כעת. ראיתי אבות שמודאגים מכך שהברית לא תתקיים בזמנה, ואימהות שדומעות מתוך פחד עמוק לשלומו ובריאותו של בנם הקטנטן כאשר הרופא באולם או במחלקת יולדות מודיע שישנה בעיה רפואית בדם או בצהבת. התפקיד שלי כמוהל הוא לא רק לבצע את המצווה הקדושה הזו בצורה ההלכתית והסטרילית ביותר, אלא להיות כאן בשבילכם – לעשות סדר, להרגיע, להסביר את ההלכה בגובה העיניים ולהעניק לכם את הביטחון המלא שהילד שלכם נמצא בידיים הבטוחות ביותר. במדריך ארוך ומעמיק זה, נצלול יחד אל תוך עולם ההלכה והרפואה, נבין בדיוק מהם התנאים הרפואיים למערכת הדם של התינוק, מתי דוחים את הברית, כיצד מטפלים ומה אומרת ההלכה היהודית.
יסוד היסודות – "וחי בהם" ולא שימות בהם
לפני שנכנס לפרטים הטכניים והרפואיים של בעיות הדם השונות, חשוב לי לטעת בכם את העיקרון ההלכתי הגדול ביותר שמנחה אותי ואת כלל המוהלים ופוסקי ההלכה בכל הדורות. הורים רבים חשים מעין "אכזבה" או פחד רוחני כאשר הם שומעים שהברית של בנם נדחית ואינה מתקיימת ביום השמיני. יש המרגישים שמשהו במצווה נפגם, או שהדבר מעיד על סימן לא טוב, חלילה. אני רוצה לומר לכם בצורה החד-משמעית ביותר: דחיית ברית מילה מסיבה רפואית היא-היא קיומה של ההלכה!
התורה הקדושה שציוותה אותנו "וביום השמיני ימול בשר ערלתו", היא זו שקבעה את הכלל המשפטי והמוסרי העליון: "וחי בהם – ולא שימות בהם". חז"ל לימדונו במסכת שבת בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים שכאשר ישנו ספק, ואפילו הספק הקל ביותר, שמא קיום המילה יסכן את בריאותו או את חייו של התינוק – חובה גמורה לדחות את הברית. ניתן למול תינוק ביום התשיעי, העשירי ואפילו כעבור חודש, אך אי אפשר להחזיר לחיים נפש אחת מישראל. מוהל שאינו קשוב להנחיות הרפואיות ואינו נזהר בחשש סכנה, חוטא לתפקידו ולתורת ישראל. לכן, קבלו את הדחייה, אם תהיה כזו, באהבה ובשמחה, מתוך הבנה שאתם מגינים על היקר לכם מכל.
תינוק הסובל מחוסר דם (אנמיה) – הדינים והמצבים השונים
אחת התופעות הנפוצות שאנו נתקלים בהן בבדיקות הדם של יילודים היא חוסר דם, המוכרת בעולם הרפואה כאנמיה. חוסר דם משמעותו שרמת ההמוגלובין או תאי הדם האדומים בגוף התינוק נמוכה מהנורמה הרפואית הנדרשת לגילו. מכיוון שתהליך המילה כרוך באופן טבעי באיבוד כמות מסוימת של דם, הגוף חייב להיות מסוגל להתמודד עם האיבוד הזה ולייצר תאים חדשים במהירות. מתוך הניסיון שלי בשטח, ומתוך פסיקת ההלכה המקובלת, אנו מחלקים את המקרים של חוסר דם לשני מצבים מרכזיים, וביניהם הבדל הלכתי עצום שחשוב שתכירו:
תינוק שהבריא מעצמו ללא טיפול רפואי
ישנם מצבים שבהם חוסר הדם הוא קל או זמני, ונובע מהסתגלות ראשונית של מערכות הגוף של הרך הנולד מחוץ לרחם. הכלל ההלכתי במקרה זה אומר – תינוק הסובל מחוסר דם אסור למולו כל עוד הבעיה קיימת. אך אם הוא הבריא מעצמו בלא טיפול והוא לא היה במצב סכנה – מותר למולו מיד כשהבריא.
מה זה אומר הלכה למעשה? אם בבדיקה החוזרת הרופא המומחה או רופא הילדים קובע שרמת ההמוגלובין עלתה בצורה טבעית, התינוק חיוני, אוכל היטב ומדדי הדם שלו תקינים לחלוטין מבלי שניתנה לו תרופה או פרוצדורה רפואית – אין צורך להמתין ימים נוספים. ברגע שהרופא נותן את האישור הרשמי שהתינוק בריא, יש לתאם את ברית המילה ליום המחרת.
תינוק שנזקק לטיפול רפואי או שהיה במצב סכנה
זהו המצב המורכב יותר. אם חוסר הדם היה חריף, והתינוק הוגדר רפואית כמי שנמצא במצב של סכנה, או שהרופאים נאלצו להתערב באופן פעיל ולהעניק לו טיפול רפואי מוגדר (כגון מתן עירוי דם, תרופות מיוחדות בבית החולים וכיוצא בזה) – כאן ההלכה מחמירה ומציבה חומת הגנה יתרה סביב הילד. במקרה כזה, ההלכה קובעת כי צריך להמתין שבעה ימים מעת שהבריא. כלומר, לא מלים את התינוק מיד עם סיום הטיפול או מיד כשהמדדים מראים שיפור. אנו מחכים שבוע ימים מלאים (7 ימים מעת לעת, כלומר 168 שעות) מהיום שבו רופא מומחה קבע באופן מוסמך שהתינוק הבריא ויצא לחלוטין מכלל סכנה.
תינוק שהוחלף דמו – דינו וההמתנה הנדרשת
במקרים מסוימים של צהבת יילודים חריפה במיוחד הנובעת לרוב מאי-תאימות של סוגי הדם בין האם לתינוק, כמו במצבי Rh או ABO incompatibility, רמות הבילירובין בדם עולות לרמה כה גבוהה שהן עלולות לסכן את המערכת הנוירולוגית של התינוק. במצבי קצה כאלו, הרופאים מבצעים הליך רפואי מציל חיים שנקרא "החלפת דם" (Exchange Transfusion) מבחינה הלכתית, תינוק שעבר פרוצדורה כה מורכבת של החלפת דם נחשב באופן אוטומטי למי שהיה במצב סכנה מובהק. לכן, חלים עליו כללי ההמתנה המחמירים ביותר- תינוק שהוחלף דמו – צריך להמתין ז' ימים (שבעה ימים) מיד אחרי שהבריא, מיום שרופא מומחה קבע שהוא בריא לחלוטין. בדומה לדין של חוסר דם שטופל בעירוי, השעון מתחיל לתקתק אך ורק מהרגע שבו הרופא המומחה חותם על כך שהתינוק בריא ויציב, ואינו זקוק עוד לשום השגחה או טיפול רפואי. שבעת הימים הללו הם ימי חסד שבהם אנו מוודאים שהדם החדש נקלט כראוי, שהגוף מתפקד בצורה עצמאית מלאה, ושהתינוק חזק מספיק כדי לעבור את ברית המילה בבטחה וברוגע.
מחלת ההמופיליה (דממת) – מהפכת הרפואה המודרנית וההלכה
מחלת ההמופיליה, המוכרת בעברית בשם דממת, היא מחלה גנטית תורשתית שבה הגוף אינו מייצר, או מייצר באופן פגום, את אחד מחלבוני קרישת הדם (פקטורי קרישה). כתוצאה מכך, הגוף אינו מסוגל לעצור דימומים בצורה טבעית. פציעה קטנה ביותר, שבאדם בריא תיסגר בתוך דקות ספורות, עלולה אצל חולה המופיליה לגרום לדימום ממושך ומסכן חיים.
מחלה זו מוזכרת כבר בגמרא ובפוסקים הקדמונים בדין המפורסם של "אישה שמלה בנה ראשון ומת, שני ומת – שלישי לא תמול", שכן חז"ל זיהו שישנן משפחות שבהן קיימת נטייה תורשתית קטלנית לדימום. ההלכה הבסיסית אומרת: תינוק החולה במחלת ההמופיליה (בעברית דממת) – אסור למולו אלא בתנאים מיוחדים ועל פי הוראות רופא. בעבר, תינוק כזה לא היה נמול לעולם, והיה גדל כיהודי ערל אנוס, משום שהמילה הייתה מהווה עבורו סכנת נפשות ודאית. אולם, אנו חיים בדור נפלא שבו הרפואה המודרנית עשתה קפיצת דרך מדהימה, וההלכה צועדת יד ביד עם המדע כדי לאפשר את קיום המצווה.
כיצד מלים תינוק חולה המופיליה כיום?
היום נהוג שמזריקים לתינוק את גורמי הקרישה המיוחדים שחסרים לו בגוף (כמו פקטור 8 או פקטור 9, בהתאם לסוג ההמופיליה שלו). ההזרקה הזו נעשית בבית החולים תחת פיקוח רפואי הדוק של המטולוג מומחה. ברגע שגורמי הקרישה מוזרקים ומגיעים לרמה תקינה בדם, הדם של התינוק מתפקד לחלוטין כמו דם של כל אדם בריא, ואז מלים אותו כשאר ילדים.
דין מיוחד לקיום המזרק בשבת
כאן עולה שאלה הלכתית מרתקת מהשטח: מה קורה אם היום השמיני של התינוק חל בשבת קודש, ויש צורך להזריק לו את גורמי הקרישה כדי שנוכל למול אותו בשבת? האם מותר להזריק את הפקטור בשבת? התשובה ההלכתית לכך היא ברורה ומדויקת, בשבת יש להזריק על ידי עכו"ם (עובד כוכבים ומזלות – כלומר גוי).
מכיוון שההזרקה עצמה כרוכה במלאכה האסורה בשבת מהתורה או מדברי חכמים (כמו חובל או רפואה בשבת), ומכיוון שאין כאן מצב סכנה מיידי ברגע זה (שהרי אם לא נזריק – פשוט נדחה את הברית ליום חול), איננו מחללים את השבת על ידי יהודי עבור ההכנה למצווה. לכן, הטיפול וההזרקה של גורמי הקרישה בשבת ייעשו אך ורק על ידי איש צוות רפואי שאינו יהודי, ורק לאחר מכן המוהל יבצע את המילה בשבת כדין.
חוסר בוויטמין K ודימומים – החשיבות של זריקת המניעה
ויטמין K הוא רכיב חיוני ביותר לתפקוד התקין של מערכת קרישת הדם, שכן הכבד זקוק לו כדי לייצר את פקטורי הקרישה. תינוקות רבים נולדים עם רמות נמוכות של ויטמין K בגופם. מסיבה זו, המדיניות הרפואית הרשמית בכל בתי החולים בישראל היא להזריק לכל תינוק מיד לאחר הלידה מנת ויטמין K (באישור ההורים) כדי למנוע את תופעת הדימום של היילוד(HDN) אך מה קורה במקרים שבהם חל עיכוב, או שהתינוק סובל מחוסר מובהק בוויטמין K המלווה בתופעות של דימומים בפועל?
תינוק שחסר לו ויטמין K ודימומים – צריך למנות ז' ימים (שבעה ימים) מעת שהבריא, דהיינו לאחר שהזריקו לו ויטמין K ונעלמו התופעות הנ"ל. אין להקל ראש בדבר. גם אם נראה לכם שהדימום קל או שהאדמומיות חלפה במהירות, כל עוד לא עברו שבעה ימים מלאים מהרגע שבו הגוף קיבל את הוויטמין החסר והבדיקות הרפואיות הוכיחו שהתופעות נעלמו לחלוטין והמערכת התייצבה – הברית נדחית. אנו זקוקים לביטחון מוחלט שמנגנון קרישת הדם של בנכם עובד במאת האחוזים.
טבלת סיכום מהירה – זמני המתנה הלכתיים לפי מצבים רפואיים
כדי לעשות לכם סדר ברור בעיניים, ריכזתי את כל המצבים שדיברנו עליהם בטבלה נוחה ומסודרת, שתעזור לכם להבין מתי בדיוק מותר למול ומתי חובה להמתין:
תנאים הלכתיים ורפואיים נדרשים | האם מותר למול מיד או שצריך להמתין? | המצב הרפואי של התינוק |
חוסר דם (אנמיה) שהבריא מעצמו | ללא טיפול רפואי פעיל, ובתנאי שרופא מוסמך אישר שהמדדים תקינים. | מיד כשהבריא. |
חוסר דם (אנמיה) שהצריך עירוי או טיפול | הספירה מתחילה מהיום שבו נקבע שהתינוק הבריא לחלוטין מהטיפול. | המתנה של 7 ימים מלאים (מעת לעת). |
תינוק שעבר החלפת דם (Exchange) | מיום שרופא מומחה קבע שהוא בריא לחלוטין ויציב. | המתנה של 7 ימים מלאים (מעת לעת). |
מחלת ההמופיליה (דממת) | הזרקת גורמי הקרישה החסרים; בשבת ההזרקה תיעשה ע"י עכו"ם בלבד. | מותר רק לאחר טיפול רפואי מיוחד. |
חוסר בוויטמין K המלווה בדימומים | שבעה ימים מהרגע שהוזרק הויטמין ונעלמו כל תופעות הדימום. | המתנה של 7 ימים מלאים (מעת לעת). |
טעויות נפוצות של הורים
מתוך הניסיון שלי במפגש עם הורים בימים הלחוצים שלאחר הלידה, אספתי עבורכם מספר טעויות נפוצות שנובעות לרוב מחוסר ידע או מלחץ חברתי ומשפחתי:
- הסתרת מידע רפואי מהמוהל. הורים לפעמים חוששים שאם הם יספרו לי שהתינוק פלט קצת דם, או שבבדיקת הדם יצא המוגלובין מעט נמוך, אני אדחה את הברית מיד. הם מנסים "להחליק" את זה בתקווה שהכל יהיה בסדר. זוהי טעות חמורה ומסוכנת! זכרו, תפקידי הוא לשמור על הילד שלכם. שתפו אותי בכל בדל מידע רפואי.
- הסתמכות על בדיקת אחות כללית. החלטות על דחיית ברית או קיומה לאחר מחלה דורשות מעקב של בדיקות מעבדה מסודרות וחוות דעת של רופא ילדים מומחה שמכיר את ההיסטוריה של הילד, ולא בדיקה חטופה.
- לחץ מהסבים והסבתות. לעיתים הדור המבוגר לוחץ וטוען: "בזמננו לא עשו את כל הבדיקות האלה ומלו את כולם ביום השמיני". כבדו את ההורים שלכם, אך הסבירו להם ברכות שההלכה היהודית מחייבת אותנו להשתמש בכל כלי המדע והרפואה המודרניים כדי למנוע סכנת נפשות, וכי פוסקי הדור הגדולים ביותר הם אלו שקבעו את הכללים הללו.
שאלות נפוצות
מה ההבדל בין דחיית ברית בגלל צהבת לבין דחייה בגלל חוסר דם?
אם הברית נדחתה, האם מותר למול בשבת הקרובה?
כיצד עליי להכין את התינוק לבדיקת הדם החוזרת?
לסיכום
אבות ואימהות יקרים, הולדת בן היא רגע מכונן שמשנה את החיים לנצח. החששות שאתם חשים כעת מול המונחים הרפואיים הללו – המוגלובין, פקטורי קרישה, ויטמין K או החלפת דם – הם טבעיים לחלוטין. הם עדות חיה לכך שאתם הורים מדהימים, מלאי אהבה, דאגה ואחריות כלפי האוצר הקטן שקיבלתם במתנה. אני רוצה להבטיח לכם: אתם לא לבד במסע הזה. הניסיון שלי מלמד שעם הכוונה נכונה, שיתוף פעולה מלא בין המוהל לרופאים, והקפדה מדוקדקת על כללי ההלכה, כל התינוקות עוברים את הברית בשלום, בבריאות מושלמת ובשמחה גדולה. הליווי שלי איתכם אינו מתחיל ומסתיים ברגעי המילה באולם; אני כאן בשבילכם כבר עכשיו,
כדי לעבור יחד על תוצאות בדיקות הדם, להתייעץ, לענות לכל שאלה הלכתית או רפואית, ולתכנן את היום הגדול ברוגע המרבי.
האם נתקלתם בבעיה בבדיקות הדם של התינוק? האם הרופא בבית החולים הזכיר דחייה של הברית ואתם מרגישים מבולבלים? אל תשארו עם הספקות והמתח בלב. צרו איתי קשר אישי עוד היום. נשב יחד על המדדים, נבחן את הנתונים לפי כללי ההלכה המדויקים, ונבטיח שנגיע למעמד ברית המילה בביטחון מלא ובבריאות איתנה.
שלכם – המוהל דב קליין 052-7646819
המאמר נכתב לצורך העשרה ומידע כללי, ובכל מקרה רפואי או הלכתי ספציפי יש להיוועץ במוהל מוסמך על אותו מקרה ספציפי.